ROZHOVOR

 

Timbah: "Trvá mi věčnost než dokončím track..."

Timbah - pod tímto pseudonymem se neskrývá nikdo jiný než hudebník Timir Goswami ze severoanglického Sheffieldu. Jeho produkce je unikátním spojením grimové agrese, roztomilých melodií a divokých synkopovaných perkusí, což z něj dělá producenta a DJe, kterého rozhodně stojí za to si poslechnout živě! Tuhle šanci budeme mít již  7.8. na párty Liquid Flights v pražském klubu Cross.

 

Budeš v Praze poprvé?
Jop, moc se těším. Máte točený Staropramen?

Slyšel jsi něco o místní hudební scéně?
Moc ne, ale určitě u vás číhá nějaký šikovný český producent, který stále čeká na objevení, a kterého jsem mohl zaslechnout ve vzdálených koutech internetu.

Tvůj sound je jedinečný mix různých žánrů, nejvíce těží asi z grimu spojeného s netradičními zvuky. Odkud čerpáš inspiraci? Kdo jsou tví nejoblíbenější producenti a DJové současnosti a vůbec?
Čerpám inspiraci z mnoha zdrojů, nejvíce však z instrumentálního grimu, což je evidentní, ale také z tvrdší hudby s hutnou basovou linkou, která mě hodně ovlivnila během studií na univerzitě v Sheffieldu. Z producentů mě v současnosti baví Iglew, Strict Face z Austrálie a Thomas White z Kanady, tvoří moc zajímavé věci. Nejlepším DJem je pro mě bez váhání The Gaslamp Killer.

Na jakém žánru hudby jsi vyrostl?
Odmala jsem poslouchal Radiohead díky svému tátovi, potom jsem přirozeně začal tvořit hudbu, která zní úplně jinak.

Kdybys měl svou hudební produkci označit jednotícím prvkem, co by to bylo?
E moll. Ať už tvořím cokoliv, je to vždy ve stupnici E moll, jelikož se bojím sáhnout na bílé klávesy.

Nedávno jsi spolupracoval s kanadským producentem Thomasem Whitem na dvoutrackovém EP pro label Bad Taste. Jak jste se na sebe narazili a jaká byla vaše spolupráce?
Thomase Whita jsem potkal celkem běžnou cestou, dostal jsem od něj follow na soundcloudu, načež jsme spolu začali komunikovat a objevili jsme mnoho společných zájmů, jako například učení se novým jazykům - u něj japonština a u mě ruština. Naše spolupráce byla opravdu hladká - načrtnul jsem pár nápadů, poslal mu je, a on mi je obratem poslal neuvěřitelně vyčištěné a experimentálně znějící. Je to odborník na reinterpretaci zvuků a nápadů.

Tvůj track Return Of The Samurai vyšel jako součást kompilace pátého výročí labelu Bad Taste, která vyšla zdarma ke stažení. Jak vzniknul tento track? Oproti meditativnímu a klidnému zvuku tracku 9 Samurai producenta Kode9 používáš úplně opačný přístup, a řekl bych, že jeho hraní vyžaduje povinný rewind!
Haha, to vyžaduje, ale pokud dostane rewind, musíš pak poslouchat celé intro, které je ale hodně dlouhé! Myslím, že jsem byl zvědavý na to, které části původní skladby hlavního motivu filmu Sedm Samurajů Kode9 použil - tak jsem si ji poslechl a objevil plejádu dalších zvuků, jako například housle, které stálo za to využít. Neupravil jsem nijak závratně, prohodil jsem pár zvuků a přidal několik squarewaves (pozn. čtvercový, zvuk typický pro grime). Bylo potěšující slyšet Scratchu DVA hrát tenhle můj track na Hyperdub party v Londýně, v minulosti už pár mých kousků hrával.

Jsou dva tábory lidí, když přijde k remixování klasik: první z nich jsou otevření a uvítají to a pro druhé je to velké dehonestování. Jaký k tomu máš přístup ty? Remixoval bys například Digital Mystikz?
Těžká otázka. Myslím, že žádný track není nedotknutelný, pokud se u remixu podaří buďto úplně změnit vibe, nebo u něj dodržet vysoký standart. Před několika lety jsme odháněli lidi od Malova Changes nebo Peverlistova Roll With The Punches, ale na druhou stranu se podívej, co se podařilo Jamesi Blakovi.

Jak dlouho produkuješ? Co používáš ve studiu? Jak dlouho ti trvá dokončit track?
Trvá mi věčnost než dokončím track a vyškrtnu z něj zhruba 90% beatu, co načrtnu, ale když se mi podaří přijít se zajímavým nápadem, běžně dokončím strukturu tracku do odpoledne a následující dny jen upravuju do konečné podoby. Používám k produkci Reason a Logic, nemám žadné monitory (pozn. profi reproduktory), takže používám sluchátka.

Jak si užíváš DJing? Máš radši pečlivě připravený tracklist nebo "čtení" posluchačů a následné přizpůsobení selekce?
Osobně preferuju DJe, kteří hrají rozmanitě. Proto by měl mít povědomí o tom, čeho se hudebně dotkne a mít připravený okruh selekce, jinak vyzní hrozně neohrabaně a posluchači pak stojí a netuší, co ten DJ předvádí. Ale pokud jsi fanda 140 bpm, tak je nejlehčí prostě "číst" posluchače a sypat to do nich!

Jaká je budocnoust pro Timbu?
Můžete ode mě očekávat mixtape, který vyjde brzy volně ke stažení a od října začínám s pořádáním vlastních parties v Leedsu.

Co děláš mimo produkci a DJing?
Mám kočku jménem Kito, která mi aportuje.

Máš rád chápany?
Samozřejmě. A taky makaky.

Co je podstatou života?
Abys dělal, co v životě dělat chceš a doufat v co nejlepší výsledek.

SBSTRD


TRACKY:
Timbah - Flow Poke
Thomas White & Timbah - Right Here
Timbah - Return of the Samurai
Timbah - Cuckoo Clock
Timbah - No Bootlegs

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016