ROZHOVOR

 

Morphology: "Electro jsme ve skutečnosti dělat nechtěli..."

Patří mezi absolutní špičku současného electra. Finové Matti Turunen a Michael Diekmann známí jako Morphology již v pátek 27. února dorazí do klubu Cross na nový večírek Afterimage a přivezou svůj ledově futuristický pohled na tento žánr. V rozhovoru pro techno.cz přitom přiznávají, že electro je původně vůbec nelákalo...

 

Slovo Morphology je spojeno s mnoha významy napříč obory. Jaký z nich vás ovlivnil natolik, že jste se podle něj pojmenovali a odkazujete na něj ve své hudbě?

Paradoxní je, že jsme ve skutečnosti electro dělat nechtěli. Dostali jsme se k němu prakticky náhodou. Věnovali jsme se různým oblastem elektroniky, hlavně technu, dub technu, acidu a oba jsme dělali vlastní věci. Jednoho dne jsme dospěli k názoru, že bychom si měli střihnout nějakou spolupráci. Zkoušeli jsme techno a hudbu ovlivněnou dubem, jenže ve výsledku nám z toho vylezl přinejlepším průměr.  Abychom byli úplně upřímní, electro nás vlastně tak moc původně nebralo. Než jsme zkusili první electro věc, řekli jsme si: "udělejme track, který bychom si sami koupili..." Jako první jsme dali dohromady skladbu "TriOptimum" a náhle se zdálo jasné, že tímhle směrem se vydáme.

Morphology

Nejen ve Finsku, ale v celé Skandinávii je electro hodně oblíbené. Čím to? Může za to třeba specifické prostředí?

Pokud má vliv prostředí, pak jsou to jistě dlouhé, temné a ledové zimy. Kromě toho si myslíme, že naše země je přece jen trochu izolovaná od novinek a dění dole v Evropě a USA. A pak je tu pověstná finská melancholie, ta samozřejmě také hraje roli.

Ve vícečlenných projektech, stejně jako v manželství, musí existovat kompromis. Můžete popsat styl práce ve studiu? Má jeden z vás nápady a druhý je spíše technický typ? Nebo záleží na situaci a vzájemně se doplňujete?

To je pravda, Matti většinou přichází s nápady, zatímco Michael je technický typ. Ale jak jsi říkal, záleží to na situaci a náladě. Naše kolaborace nezní stejně jako sólová tvorba, takže se skutečně v mnoha ohledech doplňujeme. Bydlíme oba jinde, takže pracujeme každý u sebe a když jeden neví jak dál, má jistotu, že ten druhý vymyslí způsob, jak rozdělávku zajímavě posunout.


Ve skladbě "Herschel Crater" jste ukázali, že umíte i klasické rovné beaty, přesto zachováváte žánrový charakter. Znamená to, že stěžejní jsou pro vás nálady?

Jak jsme již řekli, oba vycházíme z techna, takže ani ne. V tomto případě nejdříve vznikla basová linka, která si přímo říkala o rovný beat. Poslechni si klasické electro skladby projektu Drexcia, ve většině z nich mají také 4/4 beat, dokonce na beatu z 909ky. Při běžném poslechu ti to ani nepřijde. Techno od electra odlišuje právě nálada a struktura, ne aranže bicích...

Nepatříte mezi provařená jména z plakátů, ostatně proto jsme vás pozvali a těšíme se na vaše vystoupení. Mohli byste ho trochu představit?

Pokud znáte naši tvorbu, poznáte naše klasiky plus nový nevydaný materiál. Vybrali jsme spíše taneční skladby, nečekejte tedy příliš náladových tracků. Naopak se dočkáte svěžích beatů, hlubokých basových linek, ledových "space ploch" a občas trochy acidu.

Morphology

Oba máte sólové ale i jiné projekty, nedávno jste však vydali společně vynikající album "Identity Component".  Máme očekávat další zářezy spíše v rámci jiných projektů, nebo je pro vás Morphology stěžejní?

Po vydání alba jsme se oba ponořili do modulární syntézy, což nám zabralo nějaký čas. Nicméně dalším releasem je spolupráce s londýnským projektem Sync 24 na jeho značce Cultivated Electronics. Většinu jsme sfoukli u něj ve studiu. Hodně jsme ale dělali i na vlastní tvorbě, a tak máme připraveno hodně materiálu, který brzo uslyšíte. Nemyslíme si, že Morphology jsou mezi našimi ostatními projekty nějak zásadní, ale aktuálně jde o náš nejdůležitější počin.

Jak vnímáte cestu do České Republiky? Praha nepatří zrovna k electro velmocím, ale jistá souvislost s detroitským chápáním elektroniky tu byla zakořeněna už v 90. letech. Minimálně dystopicky laděná zákoutí města vám můžeme slíbit...

Oba jsme už Prahu navštívili, je to opravdu krásné město. O místní electro scéně nic nevíme, ale pokud zmiňuješ detroitské chápání, vše bude v pořádku. Brzy naviděnou!

Ptal se nitrous v únoru 2015.

foto: archiv

Finský projekt Morphology se historicky poprvé představí v České republice live a to v pátek 27. února na prvním dílu párty Afterimage v klubu Cross!

 



English version

Morphology has plenty of meanings through various disciplines. Which of them has influenced you to such an extent that you refer to it with your name and also music?

Well, the thing is that we both where not that much into electro, and the whole genre landed upon us as a bit accidentally. We where doing all kinds of other styles of electronic music, mainly techno, dub-techno, acid ect. and we both where doing our own stuff. Then one day there was talk about doing some collaboration stuff. we first tried to make techno and dub influenced music, but most of the stuff tuned out mediocre at best. To be perfectly honest, the both of us where not that much into electro music, and the first idea to make a electro track was more about "let's make an electro track that we would buy". The first finished track we did was "TriOptimum", and after that it was clear that this was going to be the style we should pursue.

Morphology

Electro is quite strong not only in Finland, but in whole Scandinavia. How do you explain that? Is it influenced by the environment for example?

Well, if you like to think that the environment influences the scandinavian sound, you could think it's because of the long dark and cold winter. Besides that i think that finland is still a bit isolated from all of the new things that happen in central europe or US. Then there is of course the finish melancholy, that surely has some effect on things.

There always has to be some kind of compromise in common projects, just as in marriage:) Could you describe the backgroung behind your creative process? Is one of you for example more creative and the other more technical? Or does it depend on the mood and you complement each other?

You are right about that. I would say Matti is most often the one that comes up with new track ideas, and Michael is more technical. It's of course not always the case, and like you said it depends on the mood. the thing is that our collaborations don't sound like the tracks we make on our own, so it's (again) like you said, complimentary in many ways. We live in different cities so most of the time we do our part at our own studios, and once you find yourself stuck with a track, you always know that the other one comes up with new interesting stuff to get the track done.

Herschel Crater tune proved you are able to produce proper straight beats, but keep the genre's character at the same time. I suppose that moods are the most important element for you....Right?

Like I told you earlier, we both have a background in techno music, so that really is not the case. with that particular track we came up with the baseline first, and that just screamed a 4/4 beat.

If you listen to a lot of classic electro tracks form Drexciya for example, they use a 4/4 beat in most of the tracks (even a 909), and that isn't really something you notice that much. The thing that separates electro from techno is mood and structure of the tracks, not just the style of drums.

You do not belong to well known&established names from the posters, therefore we were really happy to invite you and we are looking forward to enjoy your live performance. Can you introduce it a bit? What can we expect?

If you are familiar with our music, you will hear some morphology "classics" and some new unreleased material. we have chosen the tracks to be a bit on the dancefloor friendlier side, so don't expect to hear any of our moodier tracks. What you can expect is crisp beats, deep baselines, cold spacey pads and a drop of acid.

Morphology

You both have solo plus some other projects, but you've recently released great Identity Component album together. Should we expect more solo material from you, or is Morphology crucial?

After releasing identity component, we both got more into modular synthesis, and that took some time to get a grip of that. the next release will be a collaboration project with london based artist sync 24, on his label Cultivated Electronics. We did most of those tracks on our visits to london at his studio. we have also been quite busy now in the studio and there is a good load of new material done, so i think you will hear new stuff from us soon. Morphology is not crucial, but we do think that is our most important project at the moment.

How do you feel about playing in Czech republic? Prague does not really belong to electro meccas, but there's a certain "detroit" understanding of electronic music, rooted in 90s. We can at least promise some dystopic corners of the city.

We have both been to Prague before and it's a really beautiful place. Not really knowing what the electro-scene there is but if you say "Detroit understanding" i think it will be all good. See you guys soon!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016