ROZHOVOR

 

Circula: "Je jedno, kdy s tím začneš..."

Je velmi mladý, velmi talentovaný a v ruce už drží svůj první vinyl s logem labelu Discos Dead... A právě o věku i přeceňování vinylů se náš rozhovor s britským producentem, který si říká Circula a momentálně žije v Berlíně, točil. Kromě jiného nám dal také tipy na opravdu HOT jména, umožnil nám alespoň trochu nahlédnout do svého studia, prozradil, koho si opravdu váží i kde si to u našich sousedů naposledy užil. Už zítra ho můžete pozvat v klubu Storm na panáka. Ano, víme dokonce, co přesně mu na premiéře párty Mutations zaručeně sedne!   

 

Na úvod si asi dejme krátké představení... Jak bys popsal sám sebe jako člověka a producenta v pár slovech? Kdo vlastně jsi?

Jmenuju se Alfie a jako producent a DJ vystupuji pod jménem Circula. Řekl bych, že se snažím dělat hudbu pro velké sound systémy a zaměřuju se na fúzování zajímavých zvuků.

Co má znamenat ta "sound systémová hudba", v tvém případě?

Jsou to tracky, které nejlépe vyzní z velkých sestav reprobeden. Sami jednu takovou vlastní máme doma v Británii.

Circula

Jasně, samozřejmě jsem si tě trochu oťukal. :) Máš poměrně dobré hudební zázemí už od dětství - tvůj otec pracoval v obchodě s gramofonovými deskami, hrál jsi ve funkové kapele... Je to tak? Takže jaké vlastně byly tvé první hudební vlivy a kdy jsi poprvé přišel do styku s elektronickou hudbou?

Je to tak... Vždycky jsem miloval jazz a hip-hopovou scénu a nechávám se tím ovlivňovat dodnes i při své produkci. Mezi těmi prvními, kteří mě přiměli dělat hudbu, jíž tvořím nyní, byl třeba Photek a velký vliv na mě měla i ranná tvorba Hospital Records. Může to znít zvláštně, ale líbilo se mi, jak skvěle tam kombinovali jazz a funk spolu s drum´n´bassem.

Jak vlastně došlo k tomu přechodu od jazzu a funku k bass music? Byl tam nějaký silný impuls nebo zážitek, či přirozený vývoj způsobený okolními vlivy, a nebo úplně něco jiného?

Mezi kapelami přebíhám sem a tam doteď... Momentálně sestavujeme jednu novou tady v Berlíně, takže stále se pohybuju tam i tam. Řekl bych, že do produkování elektronické hudby jsem se dal čistě kvůli tomu, že jí mám hodně rád, nehledal bych za tím nic speciálního...

Chápu. Nakousl jsi Berlín... Jak jsi se tam vůbec z rodného města Totnes dostal?

Jsem tady na škole. Doslechl jsem se o ní od mých kámošů, kteří chodí na podobnou doma v Británii. Potřeboval jsem změnu, odpočinout si od rodného města a Berlín byl skvělou volbou pro načerpání inspirace.

Circula

Tak to rozhodně! Studuješ zvukovou inženýřinu, je to tak?

Přesně tak...

A jak se ti v Berlíně daří? Je tam teď něco opravdu zajímavého, o čem by ses chtěl s námi podělit? Už jsi byl v Berghainu? Nebo doporučíš k návštěvě nějaké jiné místo?

Jsem tu teprv od září, takže stále nacházím další a další místa, kde to opravdu žije, což je skvělý! Líbí se mi tu a myslím, že je Berlín mnohem víc různorodý, ne jenom o technu, jak se říká. Byl jsem na pár skvělých akcích třeba ve Stattbadu. To je vážně úžasný místo a o víkendu jsem se byl podívat na Objekta. Do Berghainu jsem zatím nezavítal, ale chystám se tam, ten si samozřejmě nemůžu nechat ujít!

Jasně, Objekt je skvělej! Ale zpátky k tobě... Je ti 18 let, takže jsi ještě hodně mladý. Poslední dobou však vídáváme čím dál více takto mladých a úspěšných producentů! Třeba Happa teď na sebe upoutal hodně pozornosti a všechno je to samozřejmě způsobeno tím, že je technika čím dál více dostupnější. Myslíš si, že existuje nějaký věkový limit, kdy už může člověk vytvořit opravdu kvalitní track? Co je podle tebe důležité k tomu, aby se dneska člověk protlačil z davu na nějaké viditelnější místo?

Souhlasím, že 18 let je fakt málo a vím, že za pár let budu chtít některé své staré věci vymazat z internetu. Ale je jedno, kdy s tím začneš, důležité je, že každému bude trvat poměrně dlouho, než najde svůj specifický zvuk. Takže abych odpověděl na tvou otázku - pokud člověk najde svůj zvuk, který chce vyvíjet, tak pak už na věku opravdu nezáleží...

Nalezení vlastního zvuku je rozhodně klíč, ale i ten se samozřejmě může časem měnit. Což mě přívádí k další otázce - mnoho producentů, hlavně ti z D´n´B a dusbtep scény, v poslední době začali dělat specifický styl house a techna, obecně 4x4 tracky. Je z toho teď vlastně určitý trend... A někteří z nich teď skládají tupý tech-house nebo přesládlé diskotékové písničky. Na druhé straně tu máme house producenty, kteří míchají dohromady jungle a rave. Nemyslím, že je to špatně, ale spíš je to takové legrační... Jak tuto situaci vidíš ty z pohledu UK bass producenta?

Vím, kam tím míříš. Vidím to u producentů jako MJ Cole, Zed Bias nebo právě Photek, kteří, dle mého, dělali podstatně zajímavější a lepší hudbu před pěti až deseti lety. Ale zase tu je spousta nových producentů, kteří tlačí opravdu unikátní a promyšlený zvuk, např. Chord Marauders. Jediný problém je v tom, že zatím nemají takový vliv a dostatek příležitostí. Ale rozhodně to vidim optimisticky, co se underground scény týče.

A jsou tedy nějací producenti, kterými se necháváš ovlivňovat, nebo si radějí necháváš čistou hlavu a snažíš se dělat věci podle sebe?

Jasně, určitě se rád nechávám inspirovat, někdy i docela hodně, třeba lidmi, jako jsou Geode nebo už zmíněnými Chord Marauders a za zmínku určitě stojí i takový Kamikaze Space Programme. Rád se poučim z toho, co a jak dělají jiní a potom při tvorbě svých vlastních věcí toho využiju a smíchám se svými postupy - to určitě hraje velkou roli při mé tvorbě...

Concrete Music Podcast 032 - Circula by Concrete Music

Kamikaze Space Programme je také skvělý příklad těch, co nechali D´n´B a nyní dělají skvělý nový věci... Můj velký favorit! A co se týče nových, čerstvých jmen, tak která bychom si měli prověřit?

Za mě určitě doporučim producenty jako Etch, Hanga, Will Berridge, Sumo Chief nebo Rommek a takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho...

Díky za tipy, omrkneme je! Pojďme si říct něco o tvé produkci... Tvůj poslední titul u Discos Dead měl velký úspěch a vyšel i na vinylu. Přitom spousta producentů fyzicky nic nevydala... Měl jsi z toho nějaký zvláštní pocit?

Rozhodně jsem z toho měl velkou radost. Držet v ruce vinyl je určitě jistá forma pocty a pomohlo mi to, abych se posunul zase o kousíček dál.

Co si vlastně myslíš o celém "vinyl only" hnutí? Podporuješ tuto myšlenku a myslíš si, že vydávání více vinylů může scéně či trhu nějakým způsobem prospět, jak někteří tvrdí?

Mám rád vinyl, je to skvělá forma produktu, ale osobně s celou tou "vinyl only" situací nesouhlasím. Je příliš mnoho hudby, která není na vinylu, a zaslouží si stejnou pozornost!

Přesně tak! A co tvé budoucí skladby? Můžeš nám prozradit, na čem zrovna pracuješ?

Momentálně žádné konkrétní plány nemám, ale chystám v blízké době pár free tracků s remixy od Etche a Rommeka.

Paráda, těším se, až si je poslechnu. Jaký je tvůj postup při tvorbě? Je to nahodilé, nebo postupuješ nějakým určitým způsobem? A co k tvé tvorbě používáš?

Skládám téměř každý večer, když mám volný čas a občas se to vyvine v malé útržky různých tracků. Když jsem se v Británii motal kolem našeho sound systému, mohl jsem si to vždycky hned všechno poslechnout na velkém zvuku, což bylo vážně skvělý. Momentálně používám pouze malý bicí automat, klavesy a malý synťák od Korgu. Na škole mám přístup k velkýmu studiu, ale tam se teprve rozkoukávám. :)

Circula

A kam hodláš svůj zvuk dál posouvat? Přemýšlíš o tom, nebo prostě uvidíš, kam tě to zanese, a nebo jsi prostě spokojen s tím, jak to aktuálně zní?

Mám rád svůj aktuální zvuk a zatím nemám potřebu nic měnit. :)

A tak by to asi i mělo být. To je vše, co tu na Tebe mám. Díky moc za fajn rozhovor a uvídíme se v sobotu. Vlastně ještě poslední otázka na konec - co rád piješ takhle v klubu?

Není vůbec zač, potěšení je na mé straně. Poslední dobou rád piju Bombay Sapphire. Uvidíme se v klubu, lidi, těším se na vás a svou první návštěvu Prahy!

Ptal se dMIT.RY (Neo Violence) v listopadu 2013.

foto: archiv

Britský producent Circula se historicky poprvé představí v České republice a to v sobotu 30. listopadu 2013 na prvním dílu párty Mutations v klubu Storm.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016