Hudební recenze: Album "Hrtl - "Hotspot"

V neděli 1. března přesně ve 13:20 středoevropského času vyšla zbrusu nová deska od tuzemského elektronického hudebníka a analogového mága Leoše Horta, jehož většina hudebních fanoušků zná pod uměleckým jménem Hrtl. Leoš na své v pořadí již třetí desce s názvem "Hotspot" opouští pomyslné bezpečí studia, objevuje nové světy a své prožitky odráží v zatím nejpestřejší nahrávce, kterou lze jen stěží zastřešit pod konkrétní hudební styl.

Co se vybaví zasvěceným hudebním nadšencům do elektronické hudby, když se řekne Hrtl? Tou nejčastější odpovědí budou zcela jistě energetické live sety, jež proplouvají napříč různými styly nejen elektronické taneční hudby, se kterými tento talentovaný hudebník proslul nejen u nás, ale také v zahraničí. Po úspěchu prvního alba "Dataloss", oceněného v roce 2015 cenou Anděl, a neproměněné nominaci za desku "Yellow Mellow" z roku 2017, nyní přichází se svou třetí studiovou nahrávkou s názvem "Hotspot". Ta představuje odpoutání se od veškerých osobních i hardware limitací.

Hrtl

"Hotspot" v tomto případě představuje určitý hudební příběh, kterým nám Hrtl chce přiblížit své prožitky získané během objevování blíže určených míst, na něž odkazuje například skladbou "Prahou Metrem", nebo "Balkon Z Brna". Nebojí se překročit pomyslné hranice a odkazovat se i na časy dávno minulé, čehož je skvělým příkladem "DiscoStory" zachycující nezaměnitelný zvuk synťáku Roland SH-101, nástroje známého z nespočtu hitů osmdesátých a devadesátých let. Nelze si také nevšimnout odkazu na Discopříběh a Michala Davida díky klávesám, které má Hrtl zavěšené kolem krku na bookletu.

Hrtl

Dvanáct tracků, dvanáct různých nálad a hudebních poloh. Na první poslech je znát, že se Hrtl nechystá držet zaběhnutých postupů a nebojí se experimentovat. Pomalejší poslechové tracky velmi osobitě střídají tanečnější elektronické věci s prvky techna i breakbeatu. Čistotu poslechovějších částí pak skvěle doplňuje nefalšovaná post-rave špinavost. "Hotspot" prostě není jen obyčejnou chvilkovou zastávkou, jakmile vás jednou album vtáhne, můžete si být jistí, že vás už nepustí minimálně do doby, kdy uslyšíte poslední tóny experimentální skladby "Epilog 3000". Přes svou žánrovou různorodost si "Hotspot" udržuje ucelenost, jednotlivé skladby na sebe pozvolně navazují a posluchači vypráví onen hudební příběh plný nových vjemů, osobních pocitů a překonávání vlastních bariér. To ostatně skvěle shrnuje i videoklip ke skladbě "Akai Lektvar", která je jedním z "highlightů" celé desky.

Hrtl stále něčím překvapuje a jeho nové album "Hotspot" je toho skvělým důkazem. Máme tady album, jehož atmosféra posluchače zcela pohltí. Bude fungovat při každodenním poslechu doma, a stejně tak si jej užijete i naživo. Pestrost, uhrančivost, emoce, hravost, nápaditost a špinavost zabalená v područí analogového zvuku a nevšedních atmosfér, přesně tak by se dala nová deska od tohoto talentovaného brněnského producenta shrnout. Do rukou se nám tak dostává nahrávka, při jejímž poslechu vás bude chvílemi mrazit, budete přemýšlet a jindy zase nechápat vůbec nic a necháte se unášet novými vlivy, kterých "Hotspot" nabízí nepřeberné množství. Osobně jsem moc rád, že se u nás stále najdou producenti, kteří se nebojí vybočit a přijít s deskou, která překvapí, a i po třetím, či čtvrtém přehrání bude posluchače bavit. Jak už bylo řečeno výše, tohle prostě chytne a nepustí!

Album "Hotspot" vyšlo 1. března u katalánského labelu Synth Vicious a zakoupit si ho můžete na portálu Bandcamp v digitální podobě nebo v limitované edici na kazetě.

stanjah