Hudební recenze: Trevor Something - "Soulless Computer Boy and The Eternal Render"

Nedávno jsme vás informovali o novém albu amerického producenta jménem Trevor Something. Ten u nás, stejně jako žánr synthwave, kterému se věnuje, není příliš známý. Jeho hudba však ve zmíněném žánru patří k naprosté špičce. No a jaký tedy je Trevorův nejnovější hudební počin s názvem "Soulless Computer Boy and The Eternal Render"? To si řekneme na následujících řádkách...

S hudbou tohoto amerického producenta, pocházejícího ze slunného Miami, jsem se poprvé setkal koncem roku 2014, kdy se mi do rukou dostalo jeho album "Trevor Something Does Not Exist". Následně jsem si postupně projel celou Trevorovu diskografii, která skrývá opravdu celou řadu velmi kvalitních hudebních kousků. Když jsem se v červnu letošního roku dozvěděl o chystaném albu "Soulless Computer Boy and The Eternal Render", s napětím jsem očekával, jak to celé dopadne. Bude minimálně stejně dobré jako předcházející desky? Lepší, nebo naopak nedopadne dobře? Výsledek mě však velmi překvapil. Trevorovo nejnovější album je vlastně stejné, ale svým způsobem i úplně jiné.

Trevor Something

Celá deska by se totiž dala rozdělit na dvě části. Najdeme zde celkem jedenáct skladeb, přičemž prvních šest jich je v klasickém "Something synthwave stylu", a zbylých pět jakoby z jiné dimenze. Jsou zkrátka v úplně jiném hudebním stylu, na který u Somethinga nejsme příliš zvyklí. Ale pěkně popořadě. Album začíná pěkně pozvolně příjemnou skladbou s názvem "Procreation". Nechybí zde Trevorovy typické vokály, které dokreslují vynikající atmosféru a neuspěchanost celé skladby. Poté už ale začíná přesně to, co každý fanoušek žánru synthwave očekává. Skladba "Girlfriend" totiž vystihuje veškeré přednosti zmiňovaného hudebního stylu. Osmdesátkový feeling, hutná basová linka, synťáky, a Trevorovy proslulé vokály, díky kterým si jeho tvorbu nelze splést. To samé platí i o další skladbě jménem "Do It Again", oplývající neskutečnou atmosférou - dala by se nazvat takovým prvním "highlightem" z celého alba. Třetí atmosférický track "The Real You" je také jedním z nejsilnějších na celé desce. Polámaný beat spolu s tajemnými melodiemi a krásnými aranžemi umocňuje už tak vynikající atmosféru. Moc pěkná práce!

Trevor Something
Poněkud minimalistickým dojmem působící skladba "Lost And Found" posluchači učaruje především svou vynikající basovou linkou a šestá "Pure" uchvátí svým experimentálním pojetím, a je takovým vygradováním celého alba. Tím vlastně také končí to, na co jsme u Trevora už dlouhou dobu zvyklí, a dostáváme se do druhé poloviny desky. Skladbu "Do It Again" si můžete poslechnout na YouTube.

Ta je položena do klidnějších poloh ambientu a experimentální elektroniky s procítěnými melodiemi s tajemným feelingem, přičemž některé ze skladeb pak působí až dosti futuristickým dojmem. Tady nám Trevor Something odhaluje svou novou tvář. Skladbám nechybí nápaditost, zvuková pestrost, zamyšlenost a jedinečná atmosféra, a to vše je naaranžováno do jednoho úchvatného hudebního příběhu. Zapomeňte na vokály a hutné basové linky, zde se totiž klade důraz na skutečné prožití a vychutnání si onoho hudebního zážitku. Nemá smysl si zde představovat jednotlivé skladby, jelikož by se jen těžko daly vypíchnout přednosti každé z nich. Zde se totiž lépe hodí slova jako jedinečné, nevšední, krásné a dokonalé. Přesně tak bych druhou polovinu alba shrnul. Ano, už u předchozích alb jsme se setkali s Trevorovým koketováním a experimentováním s podobným stylem, zde své předchozí pokusy však dotáhl k dokonalosti a troufám si tvrdit, že nejednoho posluchače tímto stylem naprosto překvapil. Skladbu "The Real You" najdete rovněž k poslechu na YouTube.

Co říci na závěr? Nejnovější album Trevora Somethinga je plné protikladů. Na jedné straně tu máme hutné skladby, kde prim hrají vokály, hutné basové linky a zvuky syntezátorů, a na straně druhé procítěné melodie naaranžované do souvislého hudebního příběhu. Je to takové padesát na padesát. První polovina alba téměř ničím nepřekvapí. Ano, posluchač, který se s podobným stylem dříve nesetkal, bude jistě nadšen, ale pokud znáte Trevorova předchozí alba, nenajdete zde téměř nic nového. Zachraňuje to až druhá ambientní polovina, která album vytahuje ze stínů vyčpělosti a recyklace hudebních nápadů. Bohužel tato změna stylu ovšem zapříčinila, že album zní tak trochu neuceleně. Člověk, který je od začátku zvyklý na ony hutné "synťákové" skladby, může mít v druhé polovině pocit nudy. Mě osobně spíše zaujala až druhá ambientní část desky, ta první polovina pro posluchače znalého předchozí Trevorovu produkci nenabídne moc nového, ale rozhodně také stojí za poslech. Album se skvěle hodí například do auta na delší cestu nebo jen tak k relaxu doma po práci. Hudební záběr je tu vskutku široký a každý si zde jistě vybere něco svého.

Album Trevor Something - "Soulless Computer Boy and The Eternal Render" vyšlo 4. srpna a zakoupit si jej můžete na Trevorově oficiálním BandCampu.

Interpret: Trevor Something
Album: Soulless Computer Boy and The Eternal Render