PARTYINFO
MONSTER JAM
Datum konání: |
29.10.2005 - sobota |
Místo konání: |
Praha - 02 Arena |
Info: |
http://www.monsterjam.cz |
Popis: |
Monster trucky - americký motoristický fenomén poprvé v Praze! |
Clear Channel a Interkoncerts uvádějí:
Monster Jam
V Čechách bude tuto akci možné poprvé zhlédnout v Sazka Aréně od 29. a 30. října 2005.
Uskuteční se zde jedinečná automobilová show, které se zúčastní 8 týmů se speciálně upravenými vozy. Bude se jednat o exhibiční a soutěžní vystoupení, v němž se představí pouze vozidla, která se zúčastnila světového finále Monster Jam závodů v Las Vegas.
Sobota 29. října
11:00 Pit party (trvá 60 minut)
14:00 Monster Jam (Hala se otevírá hodinu před začátkem vystoupení, vlastní show bude trvat dvě hodiny.)
20:00 Monster Jam
Neděle 30. října 2005
11:00 Pit party
14:00 Monster Jam
Vstupenky lze zakoupit v předprodeji v síti Sazka Ticket od
4. srpna 2005. Cena lístku k sezení je 790 Kč, 590 Kč, 490 Kč a 390 Kč. Na pokladnách Sazka Areny se budou vstupenky prodávat pouze v den konání akce. Pro děti do dvanácti let bude sleva vstupného 50 %. (Rodiče musejí prokázat věk dítěte nějakým průkazem.)
O Monster jamu
Monster Jam patří v Americe mezi největší a nejoblíbenější zábavné akce, jejichž hlavními hvězdami jsou obří trucky.
V Čechách bude tuto akci možné poprvé zhlédnout v Sazka Areně 29. a 30. října 2005.
Uskuteční se zde jedinečná automobilová show, které se zúčastní 8 týmů se speciálně upravenými vozy. Bude se jednat o exhibiční a soutěžní vystoupení, v němž se představí pouze vozidla, která se zúčastnila světového finále Monster Jam závodů v Las Vegas.
Co je monster truck?
Monster trucky jsou typické svým speciálním designem a konstrukcí. Jedno vozidlo váží kolem 4 tun, je přibližně 3,5 m dlouhé a 3,7 m vysoké. Jen samotné pneumatiky měří 1,7 metrů. Trucky jsou sestrojeny pro krátké rychlé starty a akcelerace, mohou jezdit až 160 km/h a skákat až 40 metrů do dálky a 7 metrů do výšky. Pod jejich kapotami se skrývá od 1500 do 2000 koňských sil.
V pražském Monster Jamu se trucky utkají ve dvou různých soutěžích:
side-by-side racing (jízda bok po boku) - klasický formát, kde vítězí první za čarou
freestyle (volná jízda) - při volné jízdě mají řidiči v určeném časovém úseku předvést co nejvíce triků a dovedností
Co je to Pit party?
Fanoušci Monster Jam budou mít možnost navíc vyhrát vstupenku na takzvanou Pit party, na které budou mít jedinečnou šanci vidět monster trucky zblízka a setkat se i s jejich řidiči. Účastníci Pit party budou mít také přístup na ochozy, ze kterých uvidí, kde se bude celá show odehrávat.
Na pražské show uvidíme tyto trucky:
Grave Digger, Monster Mutt, Superman, Madusa, Escalade, El Toro Loco
Historie
Monster trucky vstoupily na scénu v roce 1982, když Bob Chandler vtrhnul na závody traktorů pořádaným asociací USHRA (The United States Hot Road Association) se svým Fordem pick-up. Jeho vozítko mělo obří pneumatiky pojmenované Bigfoot. Celý dav byl ohromen obrovskou silou tohoto masivního stroje, který byl schopen v okamžiku rozdrtit dvě osobní auta.
Do roku 1984 se začaly na různých USHRA akcích objevovat další trucky. Na počátku mezi sebou jezdci nesoupeřili, pouze před sebou valili a demolovali auta jedno po druhém k radosti přihlížejících diváků. Od roku 84 byla založena soutěž Battle of the Monster Truck.
V roce 1987 byla průmyslově schválena karoserie trucků a USHRA uzákonila a vytvořila první sérii závodů Monster Jam s přesně naplánovaným programem akce, kde se proti sobě mohly utkat ta největší jména automobilového průmyslu.
Jak se monster truckový sport vyvíjel, zdokonalovaly se i motory. Těžké ocelové konstrukce nahradily lehké laminátové karoserie a každé kolo dostalo svůj vlastní závěsný systém. Díky těmto úpravám jsou dnešní trucky daleko lépe ovladatelné, lehčí, rychlejší a také bezpečnější a podléhají nejvyšším bezpečnostním opatřením.
Monstra v číslech
Trucky [traky] mívají na výšku i na šířku 3,60 m. jejich minimální hmotnost je 4,5 tuny, některé však váží až 5,4 tuny. Čím menší je hmotnost karosérie, tím mohutnější a těžší může být konstrukce a motor, aniž by to mělo vliv na rychlost a ovladatelnost trucku. Průměrná cena je 150 000 dolarů
(cca 3 675 000 Kč).
Motory
vyrábějí se na zakázku, jsou vybaveny kompresory a metanolovým vstřikováním. Motor monster trucku spotřebuje
9,5 litru metanolu za jednu jízdu (Jízda se odehrává na trati dlouhé přibližně 75 metrů). Maximální velikost motoru, kterou povolují předpisy USHRA (Americká asociace tuningových automobilů) je 16 100 cm3. Průměrný monster truckový team potřebuje na jeden rok pět motorů. Průměrná cena motoru je
35 000 dolarů (cca 850 000 Kč).
Karoserie
monster trucku se vyrábí na zakázku ze sklolaminátu. Společnost, která karosérii vyrábí, bývá i vlastníkem odlévací šablony. Průměrná cena prvního odlitku je 50 000 dolarů
(cca 1 225 000 Kč). Průměrná cena každé další kopie se pohybuje okolo 3 000 dolarů (75 000 Kč).
Pneumatiky
vyrábí firmy Goodyear a Firestone. Pneumatiky monster trucku musí mít průměr 168 cm a jejich šířka je 109 cm. Každý team moster trucku spotřebuje průměrně osm pneumatik ročně. Pneumatiky se vyrábějí ručně a jsou přizpůsobeny technickým parametrům trucku. Výroba jedné pneumatiky trvá průměrně padesát hodin. Její průměrná cena je 2 600 dolarů
(cca 63 000 Kč).
Tlumiče
U monster trucků se používají tlumiče na bázi dusíku. Některé trucky mívají na každém kole jeden tlumič, jiné dokonce dva. Kompletní souprava tlumičů obsahuje ještě cívky a pružiny. Průměrná cena jednoho tlumiče je 1 250 dolarů (cca 30 000 Kč).
Barva
Monster trucky se lakují, aby se zakryl hrubý sklolaminát karosérie. Cenu zvyšují zejména loga namalovaná technikou airbrush či specializované umělecké práce. Průměrná cena je
3 500 dolarů (cca 85 000 Kč).
Rozpočet závodního teamu
Team monster trucku má ve svém ročním rozpočtu mnoho položek od oprav a údržby přes pohonné hmoty, závodní dresy, náklady na ubytování a stravu. Průměrné roční náklady teamu činní
250 000 dolarů (cca 6 125 000 Kč).
Auta určená k rozdrcení
Na show monster trucků se používají opravdová auta s ocelovou karosérií. Auta, dodávky, autobusy, obytné přívěsy, letadla a sanitky jsou obvykle vypůjčeny z místního vrakoviště, kam se také po každé show navracejí. Za rok monster trucky rozdrtí přibližně 3 000 aut.
Závodní dráha
Na vybudování závodiště pracuje skupina osmi lidí 18-20 hodin po dobu tří dnů. Nákladní auta, která na stadion svážejí hlínu, vykonají za dobu stavby běžně 200 cest. USHRA vlastní hlínu v téměř každém městě, ve kterém závody pořádá. Průměrné množství hlíny potřebné pro jeden truck je 535m3 v hale, 2680m3 na stadiónu. Každý rok se na Monster Jamech pořádaných organizací USHRA spotřebuje 535 500m3 hlíny.
V sezóně navštíví závody monster trucků pořádané organizací USHRA přes 4 milióny lidí.
Monster trucky - slovníček
Auger in (vrták) – dopad na přední masku auta (také „nose plant“ – čenichovka)
Bite (záběr) – tah – pneumatiky pevně sedí na povrchu
Blower (dmychadlo) – systém, který do motoru vhání směs paliva a vzduchu a tím zvyšuje jeho výkon. Často označovaný jako „supercharger“ (plnící dmychadlo)
Burn out (zavářka) – rychlé protáčení pneumatik, aby se očistily od bahna a dostaly se do záběru
Case it (škrtnout si) – nejnižší část konstrukce trucku se dotkne vrcholu překážky
Chip (čip) – elektronický čip, který reguluje počet otáček motoru za minutu
Coil over shocks (spirálové tlumiče) – druh tlumiče, který se skládá z velkých spirálových pružin, které zvenku obtáčejí tělo tlumiče
Cut tires (vyřezávání pneumatik) – ruční ořezávání vláken z pneumatik, aby se zvýšil jejich záběr a snížila jejich hmotnost. Zpracování jedné pneumatiky tímto způsobem trvá přibližně 50 hodin.
Cyclone (cyklon) – rychle provedený donut (čti dounat).
Donut (koblížek) – otáčení trucku na místě kolem své osy
Drive shaft loops (smyčky kolem hnací hřídele) – povinné, bezpečnostní smyčky okolo hřídele, které zachycují součástky v případě nehody.
Drop the hammer (upustit kladivo) – dupnout na plyn
Dry hop (zametení startovní čáry) – rychlé protáčení pneumatik na startovní čáře, aby se vyčistila od nečistot
Endo – po dopadu se začne truck kutálet
E.T. (čti í tý) – čas, za který truck projede závodní dráhu
Eyeball the track (prohlédnout si závodní dráhu) – neoficiálně prozkoumat stav závodiště
Five-point harness (pěti-popruhový pás) – povinný, standardní bezpečnostní pás pro řidiče s popruhem přes každé rameno. Tyto popruhy jsou propojeny s popruhy, které se stýkají mezi stehny.
Four link (čtyřnásobný závěs)– způsob zavěšení kol u závodních monster trucků. Čtyři hlavní tyče, které spojují přední a zadní nápravu s konstrukcí trucku. Mohou být upraveny tak, aby regulovaly záběr trucku.
Freestyle (čti frístajl) – Jedna ze dvou závodních kategorií na Monster Jamu. Řidiči se v určitém časovém limitu individuálně prezentují na závodní dráze. Fanoušci, které vybrala USHRA (Americká asociace tuningových automobilů), pak hodnotí jejich výkon.
Fuel Cell (palivová komora) – speciální bezpečnostní nádrž odolná vůči proražení
Fuel delivery (palivový výkon) – správný poměr směsi paliva a vzduchu v motoru, který zaručuje jeho nejvyšší výkon
Gag it – prudce sešlápnout plyn (viz „Drop the hammer“)
Grab a footful – hamtnout na plyn (viz „Gag it“ a „Drop the hammer“)
Grenade (granát) – těžce poškodit motor, nebo jinou zásadní součást trucku tak, že se rozpadne
Hammer (kladivo) – škrtící ventil
Headers (trubky) – průduchy propojené s motorem, které jsou zkonstruovány tak, aby mohly výfukové plyny volně unikat
Heim joint (flexibilní spoj) – nastavitelné koncovky pro různé komponenty podvozku
Hole shot– jezdec, který zahajuje závod
Hook up (zapnout) – dostat se do záběru, který umožňuje rychlou akceleraci
Hookin‘ clay (kvalitní hlína) – druh hlíny používané při závodě monster trucků – umožňuje obzvláště dobrý záběr kol
Hot shoe (žhavá bota) – nejlepší řidič
Lose fire (vyhasnout) – zhasnout motor
Mash the motor (drtit motor) – akcelerovat
Methanol (metanol) – palivo na bázi dřeva a alkoholu, které se používá specielně pro monster trucky
Nitrogen-charged shocks (dusíkové tlumiče) – druh tlumičů plněných dusíkem
Pass (pas) – přelet přes auta
Pogo (pogo) – truck poskakuje ve zpřímené poloze na zadních pneumatikách
Power out – řidič rychle akceleruje, aby zabránil převracení trucku
Pull the pin (vytržení pojistky) - první věc, kterou musí oprávněná osoba udělat, když se truck převrátí. Pojistka se nachází na zadním nárazníku a blokuje veškeré přívody energie v trucku.
Quick change transfer case (rychlá převodovka) – bedna, ke které vedou hnací hřídele a která umožňuje řidiči řadit na základě délky trucku
Read the track (prostudovat dráhu)– zjistit stav závodní dráhy
Remote Ignition Interrupter (RII) (dálkový přerušovač zapalování) – dálkový vysílač schopný přerušit veškerý přívod energie v monster trucku. Používají ho pověřené osoby v případě nebezpečí
Red light (červená) - pokud monster truck opustí předčasně startovní čáru, ještě než se stačí rozsvítit zelená
Revs (otáčky) – (Engine revolutions per minute – RPM) – počet otáček motoru za minutu
Riding the wave (svézt se po vlně) – těžký dopad s několikametrovým poskakováním na předních kolech
Roll cage (klec) – bezpečnostní ocelová konstrukce chránící řidiče
Roll over (válení sudů) – truck se kutálí
Sky wheelie (svíčka) – monster truck stojí kolmo na zadních pneumatikách s předními koly ve vzduchu v pravém úhlu se zemí
Side-by-side (bok po boku) – dva trucky závodí vedle sebe
Slap wheelie – monster truck se ze zadních pneumatik postaví zpět na zem, odrazí se a opět se postaví na zadní kola
Staged (na startu) – truck čeká na startovní čáře na zahájení závodu
T-bone - čelní náraz do strany překážky
Teeter (balancování) – monster truck stojí na předních kolech, zadní pneumatiky se dotýkají země a houpe se ze strany na stranu
Tranny – transmise/převod, přenos energie z motoru do převodovky
Walk it – pochodování na zadních
Wheelie – schopnost postavit truck na zadní kola a vyzdvihnout jeho předek do vzduchu
Wheel travel – rozsah snížení závěsu kol, když je truck ve vzduch
Řidiči
Bobby Z
Bobby Z, vlastním jménem Robert Zoelner, se poprvé dostal za volant monster truck značky Blue Thunder v roce 1985. Nejdříve pracoval jako člen posádky a pak dostal nabídku řídit truck Blue Thunder. Bobby na chvíli od monster trucků odpočinul a začal pracovat ve stavebním průmyslu. Po závažné dopravní nehodě již práci ve stavebnictví ze zdravotních důvodů nemohl vykonávat, a tak se vrátil k monster truckům a začal řídit Skoal Bandit, Skoal Crusher a Skoal Bandit 2. Po té si našetřil dost peněz a koupil si vlastní truck Giant Bobby. Pak se mu naskytla příležitost řídit různé trucky pro původního majitele Blue Thunderu. Patřily mezi ně například Overkill, Nitemare, Bulldozer a Monster Patrol.
Po dalším roce, kdy pracoval jako člen posádky, si ho opět všimli a nabídli mu řízení Spider-Mana, se kterým také v roce 2003 závodil na světovém finále Monster Jam v Las Vegas. Po dvou letech ve Spider-Manovi dostal Bobby další příležitost: řídit Monster Mutta.
Chad Fortune
Přes pestrou kariéru ve sportu (bývalý fotbalista) i zábavním průmyslu se Chad Fortune dostal až k monster truckům. Když dostal příležitost posadit se za volant Supermana, neváhal ani vteřinu. Chad nasbíral své první zkušenosti s monster trucky za volantem WCW Nitra. Po té si ho všiml nově založený Power Forward Racing Team vedený hráčem NBA Karlem Malonem. S Power Forward se v roce 2002 a 2003 dostal až do světového finále, zúčastnil se většiny závodů v sezóně 2004, která přinesla mimo jiné i příležitost řídit Supermana.
Na slavnostní večeři světového finále Monster Jam 2005 byl zvolen Skokanem roku (nejlépe se zlepšujícím řidičem), a velkolepě tak zakončil celou sezónu. „Ta cena mi udělala obrovskou radost.,“ říká Chad. „Tohle byl první rok, kdy jsem si opravdu připadal, že jsem konečně nalezl svůj styl jízdy. Chci se i nadále zlepšovat.“
Madusa
(Debrah Miceli)
Když se Debrah Miceli poprvé naskytla příležitost řídit monster truck, byla to pro tuto zapřísáhlou motorkářku příležitost, jak se dostat do světa automobilového sportu. Řídit 1500 koní o 5 tunách pro ni byla nová výzva. Během šesti let se dokázala vyrovnat nejlepším světovým řidičům monster trucků a dá se jen stěží předvídat, čím překvapí v budoucnu. V roce 2001 vyhrála několik freestylových soutěží a porazila taková esa, jako jsou Anderson, Tom Meents a Lyle Hancock. Nejenže si vydobyla respekt u veteránů tohoto sportu, ale ještě získala přízeň fanoušků z celého světa.
„Mike Weber (viceprezident Clear Channelu) mě oslovil, protože věděl, že mám zkušenosti s řízením Harleyů i lehkých terénních motorek a že stavím motorky.“
Její hrůzu nahánějící truck - Ford F-150 - se stal jedním z nejpopulárnějších trucků na závodním okruhu a její freestylová technika ovlivněná Andersonem a Lylem Hancockem jí katapultovala mezi soutěžní špičku ve všech závodech, kterých se účastnila.
V roce 2004 startovala Madusa na Monster Jamu už po páté a podařilo se jí posunout freestyle, když při své účasti na světovém finále Monster Jamu předvedla několik do té doby nevídaných triků, stala se tak první dámou USHRA. O rok později vyhrála světové finále Monster Jamu (Monster Jam World Finals Racing Championship), když ve finále porazila svého trenéra a učitele Dennise Andersona..
Než se Madusa stala vůdčí osobností Monster Jamu, byla jednou z nejproslulejších profesionálních wrestlingových bojovnic v celé historii tohoto sportu. Popularita této trojnásobné mistrně světa se rozšířila až do Japonska a Thajska, kde se také zúčastnila soutěží v thajském kickboxu. Její popularita jí přinesla i několik filmových rolí (filmy Inner Sanctum II a Shoot Fighter II). Vystupovala také v několika televizních show (Politically Incorrect a Regis & Kathy Lee).
Charlie Pauken
Na první show, které se zúčastnil, nepřestává Charlie vzpomínat. „Měli jsme jenom duální jednotunku a otevřený přívěs, všichni ostatní na tom byli mnohem lépe,“ vzpomíná Pauken. „Dostali jsme se do finále společně s Andym Brassem na Bigfootu a vyhráli jsme.“ Tato výhra v Pontiacu v Michiganu otevřela čerstvému majiteli trucku Charlie Paukenovi dveře do světa monster trucků.
Po čtyřech letech si život na cestě a v trucku vybral svou daň. Pauken s Bushem nakonec truck prodali a začali pracovat jako dopravci. Dva týdny po té obdržel Charlie telefonát od PACE Motorsports (nyní Clear Channel Entertainment - Motor Sports). Charlie byl touto příležitostí nadšen a začal řídit Grave Diggera. Charlieho styl přesvědčil ostatní o tom, že je skvělým kandidátem na tento post. „Miluji freestyle,“ vykřikuje Pauken. „Když vidíte, co mohou společně řidič a jeho truck dokázat, je to úžasné.“ Charlieho silnou stránkou byl vždy freestyle. Zavedl nové triky bez držení volantu a vychutnal si pár divokých jízd.
Pokud zrovna Charlie nesedí v Diggeru, nejspíše ho najdete na motorce nebo v čemkoliv, co má čtyři kola a motor. Mějte se však na pozoru, pokud Charlie vytáhne svojí nejmilejší hračku - Grave Diggera, to pak nezná bratra.
George Balhan
Balhan startoval na amatérských i profesionálních závodech ATV. Pak si koupil terénní motorku a ke konci devadesátých let nastoupil profesionální dráhu. Čtyřkolky ho stále lákaly a Balhan se účastnil i série závodů Quad Warz zatímco trénoval na monster trucích.
V roce 2005 představil vlastní truck Escalade, na letošním světovém finále Moster Jamu těsně prohrál s Grave Diggerem Dennise Andersona a ve freestylu se mu podařil nádherný závěr, když postavil truck na zadní na tři řady na sebe naskládaných automobilů a provedl salto. George je také managerem organizace USHRA pro turné ve freestylovém motokrosu a pracuje pro společnost Clear Channel Entertainment - Motor Sports.
Na webových stránkách www.monsterjam.cz nebo na www.monsterjameurope.com jsou k dispozici další materiály ke stažení. Fotografie poskytujeme na vyžádání.
V případě vašeho zájmu se neváhejte obrátit na tiskový servis.
Tiskový servis:
Martina Reková
martina.rekova@4press.cz
Asistentka:
Ivana Svítková
ivana.svitkova@4press.cz
tel.:+420 731 514 462
(informace, rozhovory, obrazový materiál)
Jedno vozidlo váží kolem 4 tun, je přibližně 3,5 m dlouhé a 3,7 m vysoké. Jen samotné pneumatiky měří 1,7 metrů. Trucky jsou sestrojeny pro krátké rychlé starty a akcelerace, mohou jezdit až 160 km/h a skákat až 40 metrů do dálky a 7 metrů do výšky. Pod jejich kapotami se skrývá od 1500 do 2000 koňských sil. Každý monster truck má své jméno. Účast na pražské akci již potvrdily trucky Monster Mutt, Superman, Grave Digger a El Toro Loco, další budou včas oznámeny.
V pražském Monster Jamu se trucky utkají ve dvou různých soutěžích: side-by-side racing (jízda bok po boku) - klasický formát, kde vítězí první za čarou freestyle (volná jízda) - při volné jízdě mají řidiči v určeném časovém úseku předvést co nejvíce triků a dovedností Fanoušci Monster Jam budou mít možnost navíc vyhrát vstupenku na takzvanou Pre-show pit party, na které budou mít jedinečnou šanci vidět monster trucky zblízka a setkat se i s jejich řidiči. Účastníci Pit Party budou mít také přístup na ochozy, ze kterých uvidí, kde se bude celá show odehrávat. Informace o soutěži budou včas zveřejněny.
Vstupenky lze zakoupit v předprodeji v síti Sazka Ticket od 4.8. 2005. Cena lístku k sezení je 790 Kč, 590 Kč, 490 Kč a 390 Kč. Na pokladnách Sazka Areny se budou vstupenky prodávat pouze v den konání akce.
Stručná historie Monster Trucků
Monster trucky vstoupily na scénu v roce 1982, když Bob Chandler vtrhnul na závody traktorů pořádaným asociací USHRA (The United States Hot Rod Association) se svým Fordem pick-up. Jeho vozítko mělo obří pneumatiky pojmenované Bigfoot. Celý dav byl ohromen obrovskou silou tohoto masivního stroje, který byl schopen v okamžiku rozdrtit dvě osobní auta. Do roku 1984 se začaly na různých USHRA akcích objevovat další trucky. Na počátku mezi sebou jezdci nesoupeřili, pouze před sebou valili a demolovali auta jedno po druhém k radosti přihlížejících diváků. Od roku 84 byla založena soutěž Battle of the Monster Truck. V roce 1987 byla průmyslově schválena karoserie trucků a USHRA uzákonila a vytvořila první sérii závodů Monster Jam s přesně naplánovaným programem akce, kde se proti sobě mohly utkat ta největší jména automobilového průmyslu. Jak se monster truckový sport vyvíjel, zdokonalovaly se i motory. Těžké ocelové konstrukce nahradily lehké laminátové karoserie a každé kolo dostalo svůj vlastní závěsný systém. Díky těmto úpravám jsou dnešní trucky daleko lépe ovladatelné, lehčí, rychlejší a také bezpečnější a podléhají nejvyšším bezpečnostním opatřením.