REPORT

 

Rozhovor s JPA ohledně Creamfields

Získali jsme od Jirky Pokorného a Kireho Tomoskiho, hlavních pořadatelů Creamfields, jejich vyjádření a vysvětlení těch nejpalčivějších problémů (žetony, doprava, voda, bary atd). Jak pánové z JPA vidí Creamfields se podívejte v tomto rozhovoru.

 
Interview pro techno.cz - JPA Group

V rychlosti jsme se sešli s Jiřím Pokorným a Kirem Tomoskim z agentury JPA, kteří byli hlavními organizátory festivalu Creamfields. Otázky šly rovnou na tělo:

Dan: Jedním z velkých problémů festivalu byla doprava. Zajímalo by mě, kolik bylo připraveno busů, jak to bylo s cenou přepravného, jak doprava probíhala a kolik lidí bylo vlastně převezeno.

Kire: Na webových stránkách festivalo bylo oznámeno, že pro kyvadlovou dopravu bude vyčleněno celkem 10 autobusů s tím, že budou vyjíždět po půl hodinách. Neznamenalo to, že bude najednou připraveno 10 autobusů. V realitě to probíhalo tak, že v 15:30 (na kdy byl připrave první autobus), na nástupišti čekalo již přes 1000 lidí, takže jsme tam rovnou poslali 4 autobusy, které naložili tolik lidí, co šlo a vyrazily do Roudnice. Bohužel po cestě díky zúžení dálnice se nabralo zpoždění a tak se vrátily až za hodinu a půl. V tuto chvíli je posílily další 4 autobusy, které průběžně jezdily až do půlnoci bez zastavení. Díky tomu, že nástupiště kyvadlové dopravy bylo kousek od vlakového nádraží, hodně lidí na autobusovou dopravu rezignovala a raději využili vlak nebo jinou dopravu.
V programu bylo uvedeno, že první ranní autobus vyjede v 6:30. Na místě festivalu se řidiči autobusů otáčeli u benzínové pumpy a bohužel se stalo, že otevřeli dveře a lidé se do autobusů nacpali přímo tam. Přitom na oficiálním stanovišti čekalo mnohem více lidí, ke kterým se první autobusy vůbec nedostaly. Plné autobusy mezitím odjely do Prahy a bohužel opět díky zácpě se vrátily až za hodinu a půl. Celkem ráno odjelo 3x4 autobusů + 2, které už jely skoro poloprázdné. Chtěl bych k tomu říci, že se všem moc omlouváme. Je třeba ale říci, že kyvadlová doprava na takovou vzdálenost je nadstandard, který třeba na rockových festival není k dispozici a že je koncipována jako pomoc pro ty, kteří se opravdu nemají jinak jak na festival dostat. Na stránkách byly navíc k dispozici kompletní jízdní řády vlaků a busů...
Jizdné stálo 20,- Kč pro cestu tam, při cestě zpět jsme mimo jednoho busu jízdné nevybírali, protože lidé na bus čekali opravdu dlouho.... Celkem bylo na Creamfields odvezeno cca 850 lidí a zpět zhruba 700.

Dan: Dalším problémem, který vám byl velmi vytýkán, bylo zásobování pitnou vodou. Myslím si, že na velké openair akci je dostatek pitné vody po celou dobu akce nutným standardem...

Kire: Na festival jsme připravili 1 20hl cisternu a 2 menší po 12hl. Celkem tedy bylo k dispozici 44hl vody, což je víc než 2l pitné vody na každého při plánované maximální kapacitě areálu 20.000 lidí. Je nám líto, že voda došla tak rychle, ale je dost dobře možné, že někteří návštěvníci prostě nevypnuli kohouty a voda vytékala zbůhdarma na zem.


Dan: Zároveň s tím docházelo k tomu, že barmani prodávali vodu (za cenu 40,- Kč/0.5l) a to bez víčka s tím, že se jedná o bezpečnostní opatření. Zároveň ale bez problémů prodávali Smirnoff Ice ve skleněné lahvi, kterých se potom všude válelo spoustu a hodně z nich bylo i rozbitých, což ohrožovalo nejen techniku, ale hlavně návštěvníky akce.

Kire předává managera barů: Voda byla opravdu prodávána bez víčka, což vzešlo na poradě produkčního týmu den předem. Pokud totiž někdo hodí plnou zavřenou lahví na stage nebo kamkoli jinam, má mnohem větší hybnou sílu než stejná láhev, která je otevřená a voda z ní za letu může vytéci. Za tím, že se jednalo o bezpečenostní opatření, si beze zbytku stojím. To, že se Smirnoff Ice prodávalo ve skle, je velký průšvih... Ve smlouvě o dodávce jsme měli to, že se měla prodávat v plastových lahvích (stejně jako všude na světě), ale dodavatelská firma zavezla skleněné lahve a už s tím nešlo nic dělat...

Dan: A co problém s tím, že došly žetony, lidé stáli přes hodinu úplně zbytečně ve frontě...

Kire: Při přípravě systému žetonů (který je jeden z mála způsobů, jak zajistit, aby barmani nekontrolovatelně nekradli) jsme vycházeli ze zkušeností - lidí si normálně koupí žetony za 200, 300 Kč, které průběžně utrácejí a dokupují, takže žetony cirkulují. Bohužel jsme se přepočítali, lidé si běžně nakupovali za 1000 Kč, takže žetony rychle mizely a z barů se nevracely zpět do oběhu. Ve chvíli, kdy fronty už byly neúnosné a čekalo se přes hodinu, zrušili jsme žetonový systém a uvolnili jsme možnost platby v hotovosti. Navíc třeba na jídelním baru byly žetony k dispozici, ale uznáváme, že prostě došly a stánků s jejich prodejem také nebyl dost. Chtěl bych tomu říct, že jsme to zrušení žetonového systému udělali jako vstřícný krok pro lidi, na který jsme sami doplatili...

Dan: Dalším citovaným problémem je zvuk na hlavní stagei (i když si myslím, že ani na druhé to nebylo o tolik lepší). Během koncertu Underworld bylo možné se bavit bez toho, aby člověk musel zvyšovat hlas...

Hlavní zvukař: Hlavní stage byla osazena 24 reprobednami EAW KF 760 Line Array (http://www.eaw.com/760chronicles/) o výkonu 2 KW a 16 ks subbassů SB 1000 o výkonu 3.5KW. Celkový výkon zvukového aparátu na hlavní stagei tedy byl 104KW, přičemž u zvukaře byl celkový zvuk silný 127db. Je pravda, že díky tomu, že pravé a levá část beden byla od sebe vzdálená přes 20m, zvuk se do plné síly sbíhal až někde u úrovně zvukaře. Abychom zvuk zlepšili, bylo by potřeba sestavu posílit středním clusterem... Je ale potřeba přiznat, že na hlavní stagei bylo počítáno s cca 7-8.000 lidí a přitom jich tam bylo mnohem více.

Kire dodává: Druhým problém byly poměrně přísně stanovené hygienické limity od radnice Roudnice nad Labem a vzhledem k tomu, že jsme akci dělali poprvé, tak jsme si rozhodně nemohli dovolit tyto limity překročit.

Dan: Další bod: změny v lineupu, chybějící lineupy ...

Kire: Opravdu jsme se snažili o potvrzení finálního lineupu co nejvíce dopředu, ale bohužel došlo k velkým tahanicím mezi agenty DJs a kapel ohledně hraní a časů (například Timo Maas vs Oakenfold a podobně). Díky tomu jsme měli finální lineup sestaven až v noci před akcí a jediná velká funkční kopírka v Roudnici se uvařili. Přesto na stanech byly vyvěšeny alespoň provizorní lineupy, které nám ale lidí strhávali.

Jirka Pokorný: Co se týče změn v lineupu, jediným problémem bylo to, že nepřijeli SLAM, kteří zabloudili cestou z Německa, kde stejný den hráli na dalším festivalu a nedorazil DJ Tiga, který má kanadské občanství a nevyřídil si vízum. ČR má totiž s Kanadou vízovou povinnost a Tiga na to přišel až v Paříži, kdy ho nepustili do letadla). Jinak všichni avizovaní umělci dorazili a zahráli tak, jak měli....

Dan: Dále je vám vytýkána nedostatečná kapacita záchodů...

Kire: Na festivalu bylo připraveno 140 ks toaletních budek ToiToi. Běžnou praxí a normou je 1 toaleta na 100 návštěvníků, což odpovídalo našemu předpokládanému počtu návštěvníků...


Chtěli bychom k tomu všemu říci toto:

Ano, uvědomujeme si, že v organizaci byly chyby, které spoustě lidí zážitek pošramotily, je nám to moc líto a bereme si z toho poučení. Najdou se ale i pozitivní fakta:

  • Mimo Slam všichni slibovaní umělci přijeli, vystoupili a odjeli maximálně spokojení
  • Produkce na stageích fungovala, jak měla - světelný park, videoprojekce, lasery atd. byly opravdu na špičkové úrovni
  • Snažili jsme se přinést něco navíc : ohňostroj, který atmosféru ohromně nakopnul, party vláček a podobné věci...

    Přestože jsme během připravy ztratili hlavního sponzora a tím jsme měli velmi limitovaný rozpočet, podařilo se nám slibovaný lineup (který byl mimochodem opravdu hodně drahý) dodržet a všechny hvězdy přijely a zahrály.
    Vstupné jsme podle nás udrželi na tak nízké úrovni, aby si jej mohl dovolit téměř opravdu každý a festival byl opravdu všem přístupný (proto tam bylo také tolik sponzorských stanů, reklam a podobně - bez toho by vstupné bylo minimálně 1000 Kč).

    Všechny problémy si uvědomujeme, víme o nich, moc nás mrzí, protože jsme se maximálně snažili o tom, aby celá akce dopadla co nejlépe. Pro příští rok vám slibujeme, že se na všechny problémové oblasti zaměříme a budou vyřešeny. V dané chvíli jsme se snažili problémy vyřešit (doprava, žetony...), ale spousta věcí prostě už ovlivnit nešla.

    Na akci se nikomu nic nestalo, nikdo nebyl hospitalizovaný, nedocházelo k prodeji drog, policie byla maximálně spokojená, stejně jako obecní úřad v Roudnici.
    V zásadě ale festival proběhl dobře, jsme rádi, že se lidé bavili tak, jak se bavili, že slíbený lineup byl dodržen (přes nepřejícné spekulace) a atmosféra třeba při Born Slippy nebo při setu Paula Oakenfolda s ohňostrojem byla prostě úžasná....

    Festival byl poprvé v ČR připraven s takto velkým zahraničním partnerem, který mu dal maximální podporu a know how. Naším hlavním cílem bylo toto:

  • Nabídnout maximální servis pro zahraniční umělce, tak aby byli spokojeni, dobře zahráli a příště aby přijeli znovu (a o festivalu a publiku v ČR mluvili co nejlíp)
  • Akcent jsme dali také na bezpečnost lidí jak v areálu, tak mimo něj, což se nám podařilo dodržet.

    Jiří Pokorný - jiri.pokorny@jpa.cz
    Kire Tomoski - kire@jpa.cz
     
  •  
     
     

    FOTOREPORTY

     
    Dan
     
     

    ČLÁNKY AUTORA

     
     
     
     
     
     
     
     

    Partnerské linky: festivaly 2016